Direktlänk till inlägg 1 april 2011

Frihandel och skurkstater

Av Ulrik Nilsson - 1 april 2011 12:22

I onsdags behandlade Riksdagen frågan om sanktioner mot Nord-Korea, en av de stater som mest kränker mänskilga rättigheter och som är djupt odemokratiskt, en stat som vi med fog kan beteckna som en skurkstat. I debatten sa jag (enligt Riksdagens snabprotokoll):


Anf. 93 ULRIK NILSSON (M):

Fru talman! Låt mig börja med att yrka bifall till förslaget i utrikesutskottets betänkande nr 6 om sanktioner mot Nordkorea. 
Fru talman! När man studerar länder som har namn efter geografiska riktningar kan man se att det nästan alltid är ett tecken på att det råder oenighet om hur ett land ska ledas och styras. Man kan ofta se olika system ställas mot varandra som i det här fallet där en demokrati med en marknadsekonomi ställs mot en diktatur med en hårt styrd planekonomi. Som vi väl alla är överens om hör frihet, mänskliga rättigheter och ekonomisk utveckling ihop. Vore frågan vilket system som är bäst vore det ganska enkelt att ta ställning utifrån situationen på den koreanska halvön. 
Men även om det är lätt för oss är det inte lika lätt för regimen i Nordkorea att säga att man har gått fel väg, utan i stället strävar Nordkorea efter att försöka utnyttja alla medel, oftast medel som inte är demokratiska, för att påverka utvecklingen i syd. De använder dem mot sitt eget folk och mot andra länder. Det är därför vi i dag har ett paket med sanktioner. Det handlar om vapenleveranser och paramilitär utrustning, och det handlar också utbildning, finansiella tillgångar och inte minst kärnteknisk utveckling. 
Det här sanktionspaketet behövs därför att vi som tror på det system som Sydkorea står för också tror på frihandel, men frihandel innebär i sin tur att i stort sett alla länder har tillgång till de tekniker som vi talar om. De har i stort sett tillgång till samma teknikpaket. Just därför måste vi alla agera samstämt. Har vi olika synpunkter skulle ett eller några länder som väljer att se annorlunda på det göra hela sanktionssystemet meningslöst. Därför är det viktigt att vi har det system som vi nu har utvecklat där staterna går i takt. 
Förenta nationerna fattar beslut som i vissa delar är bindande för medlemsländerna. EU fattar också beslut som i vissa delar är bindande men också andra som inte är bindande och förutsätter nationell lagstiftning. Det är det som vi i dag har att ta ställning till. Det är en liten del av ett sanktionspaket som vi alla är överens om både till innehåll och till funktion. Det ska täcka upp och inte skapa kryphål för Nordkorea. 
Vad är då syftet? Det är definitivt inte att göra livet värre för dem som är fattiga och utsatta i Nordkorea. Det handlar snarare om att vara väldigt tydliga med att vi genom sanktionerna kan stödja demokrati, mänskliga rättigheter, fattigdomsbekämpning och hela den kraft som borde kunna leda till en förändring. Framför allt handlar det om att vi ska kunna hindra regimen från att använda kärnteknik och i förlängningen kärnvapen och om att de ska ha begränsade möjligheter till en konventionell krigföring gentemot dem som de uppfattar som motståndare vare sig det är inom eller utom landet. 
Det är också viktigt att markera att så här får det inte gå till, så här får man inte bete sig mot sitt eget folk och så här får man inte bete sig mot grannländer. Det är svårt att inte dra sig till minnes det som hände det sydkoreanska fartyget Cheonan förra året. Det sänktes, sannolikt genom ett angrepp från den nordkoreanska sidan. Det är inte erkänt och bekräftat, men allting tyder på att det skedde från den nordkoreanska sidan. Vi har alla markerat väldigt tydligt att detta inte får förekomma. 
Det är också viktigt att vi nu via sanktionsbeslutet markerar att vi är beredda att följa upp detta och se till att vi inte stöder den nordkoreanska regimen genom att ge dem några handelsmöjligheter. 
Fru talman! Jag tycker att det är glädjande att vi har ett enigt utskott som uttalar sig för att fatta de nödvändiga beslutet i riksdagen för att genomföra hela sanktionspaketet mot Nordkorea. Vi har all anledning att markera att det inte är en stat som står för det vi tror på, nämligen demokrati, frihandel, mänskliga rättigheter, fattigdomsbekämpning och alla de positiva värdeord vi kan räkna upp. 
Fru talman! Jag yrkar bifall till förslaget i utrikesutskottets betänkande. 
 
 
Eftersom jag tror på frihandel så blir det också - som framgår av mitt inlägg - nödvändigt att sanktioner samordnas. Om några länder ställer sig vid sidan om så är sanktionerna meningslösa.
 
I dag har Riksdagen behandlt en annan "skurkstat" Libyen. Debatten handlade om svenskt delatagande i den av NATO-ledda och av FNs säkerhetsråd sanktionerade insatsen att upprätthålla ett vapenembargo, en flygförbudszon och att skydda civilbefolkning. Jag tycker att beslutet är bra och att det är viktigt att alla demokrativänner står upp för demokrati och mänskliga rättigheter även i Libyen.
 
Bodil Ceballos (MP) tog under debatten upp frågan om handel med skurkstater och hon sa ungefär (jag har inte exakt citat): Handel med Khadaffi har inte gjort honom snällare. Jag uppfattar det som ett ifrågasättande av det vi frihandelsvänner förfäktar nämligen att handel och demokrati hör ihop.
 
Jag tror att Bodil har missuppfattat vår argumentation, det har aldrig varit avsikten att en diktator skall bli bättre, vad det handlat om är att frihandel öppnar för kontakter och därmed för spridning av idéer. För att ta ett möjligen banalt exempel. En fabrik i Tunisien som syr skjortor åt ett franskt företag. Om det är något problem med leveranser eller frågor om vad som skall göras så tar man oftast telefonen och ringer. Då är det inte direktör till direktör utan snarare yrkesman till yrkesman, i ett sådant samtal löses problemet men framförallt så ger det öppningar för utbyte av socialt samtal och därmed spridning av idéer. Utan handel hade den kontakten knappast funnits.
 
Ett annat exempel är den datorisering som skett av Nordafrika och som har lett till att social nätverk finns tillgängliga, att man kan följa CNN, Al Jazeera och BBC och att man kan meddela sig med omvärlden. Den datoriseringen har varit direkt kopplad till möjligheterna att handla med väst.
 
Det är så frihandel och öppenhet främjar demokrati. Handlen med Libyen har varit viktig för Libyen, nu handlar det om att få bort Khadaffi.
 
Ulrik Nilsson (M)
Riksdagsledamot
 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ulrik Nilsson - 17 september 2012 10:13

Efter ett antal år har jag bytt blogg.plattform. Mina framtida inlägg kan läsas på:   www.ulriknilsson.com   Väl mött där! Ulrik Nilsson (M) Riksdagsledamot ...

Av Ulrik Nilsson - 12 september 2012 16:23

Fortsättningsvis bloggar jag på ulriknilsson.com. Följ mig gärna där!   Mvh Ulrik ...

Av Ulrik Nilsson - 2 september 2012 13:42

I november 2006 tillträdde det nyvalda kommunfullmäktige i Borås stad, när vi träffades var det med en viss oro och osäkerhet. Willian Pezäll skulle inträda som enda företrädare för (SD) i KF. Han var ung och o... prövad och alla visste precis hur h...

Av Ulrik Nilsson - 31 augusti 2012 13:28

Vi svenskar tycker om att fira saker. Men bland kanelbullar och våfflor tycker jag att Världshandelsdagen (den 30 augusti) sticker ut som en dag som särskilt förtjänar att firas. Handel mellan stater, företag och människor har spelat en stor och vikt...

Av Ulrik Nilsson - 24 maj 2012 15:29

Riksdagen diskuterade igår frågan om Regeringens skrivelse om Strategisk exportkontroll 2011, det som normalt kallas vapenexport. Nedanstående har redan publicerats på FB (jag har redigerat lite) Riksdagen diskuterar vapenexport. Jag skrev en liten ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards