Direktlänk till inlägg 28 januari 2010

Götalandsbana

Av Ulrik Nilsson - 28 januari 2010 11:11

Denna debattartikel är införd i dagens Borås Tidning:



Götalandsbanan viktig för Borås, regionen och landet!

Frågan om Götalandsbanans vara eller icke vara närmar sig ett avgörande, eller i vart fall ett första beslut. Gunnar Malms utredning har varit ut på remissbehandling och remiserna sammanställs just nu inom Näringsdepartementet. Samtidigt syns ett antal inlägg på landets debattsidor.

Ett argument som ofta förs fram, bland annat av Per Kågesson på DN-debatt, är att man kan uppnå samma effekter genom att upprusta västra stambanan (och södra). Den åsikten bortser från den lokal och regionala utvecklingspotentialen, liksom från behoven av godstransporter. Är syftet enbart att få snabba förbindelser mellan Stockholm och Göteborg för persontrafik och på så sätt enbart ta utgångspunkt i ”storstäderna” så håller kanske resonemanget. Tar jag däremot min utgångspunkt i exempelvis Borås så innebär en Götalandsbana mycket för boråsarnas möjligheter när det gäller att nå intressanta arbetsmarknader och att agera i samverkan med andra områden.

Skälet till denna effekt är att dagens bana inte går via Borås. Gällde det enbart Borås hade vi väl fått acceptera förhållandet, men vi har idag en stambana som går utanför många av Sveriges större städer. Borås, Jönköping, Linköping och Norrköping ligger inte ”mellan Stockholm och Göteborg”. Bara dessa fyra städer har nästan en halv miljon människor. Om man tror att det finns ett värde att företag i Borås samarbetar med företag i Linköping eller att studenter i Jönköping kan bedriva projekt i textilstaden Norrköping med stöd från Textilhögskolan i Borås, ja då kommer det att behövas en ny järnväg som går Borås-Jönköping-Linköping.

Bygger man en ny järnväg är det i alla avseenden att föredra att man bygger den efter den bästa tänkbara standarden och för närvarande innebär det tekniska specifikationer som möjliggör höghastighetståg.

För landet är det viktigt att få kommunikationer som förenar många människor på ett enkelt sätt. Götalandsbanan får den effekten genom att den går i områden som är relativt tättbefolkade. Tillväxtverkets remissyttrande över Malms utredning pekar väldigt tydligt på Götalandsbanans potential i detta avseende.

För Borås del kommer resandet mot Göteborg att bli allt mer avgörande. Redan idag är Borås-Göteborg Sveriges tredje största reserelation, men en mycket liten andel av resandet går via järnväg. Det beror troligen på att dagens banstandard är så låg att restiden blir lång och resan obekväm. Vi behöver därför en bättre järnvägsmöjlighet till Göteborg, och samma resonemang om bankvalitet kan föras där, man bör bygga till dagens tekniska standard. Lägger man där till att banan skall gå via Landvetter är det enkelt att se att för boråsaren är Götalandsbanan viktig. Den  innebär också att vår region stärks genom att vi knyter ihop Västsveriges två största arbetsmarknadsregioner.

Slutligen innebär Götalandsbanan naturligtvis att företag och boende i Borås kommer ”mitt i landet” och det ger staden goda utvecklingsmöjligheter, så påståendet att Götalandsbanan är bra för landet, regionen och staden har starka skäl för sig, men det är då viktigt att se det som ett samhällsbyggnadsprojekt och inte som ett renodlat miljöprojekt.

När Krister Marconi från (SD) i BT den 22 januari 2010 avvisar Götalandsbanan med bl.a samma argument som Per Kågesson använder så innebär det att (SD) förordar utveckling endast i Stockholm och Göteborg och att man helt bortser från mellanliggande städers bidrag till Sveriges ekonomi. Den hållningen kan jag inte dela. Jag är helt övertygad om att staden behöver en Götalandsbana för sin utveckling, att regionen behöver en Götalandsbana för att öka medborgarnas möjligheter och att landet behöver en Götalandsbanan för att skapa ett starkt tillväxtstråk Göteborg-Borås-Jönköping-Linköping-Norrköping-Nyköping-Stckholm. Med en Götalandsbana ges också alla mellanliggande orter (ex. Bollebygd och Ulricehamn) nya pendlingsmöjligheter och blir en del av samma tillväxtkorridor.

Ulrik Nilsson (M)
Kommunstyrelsens ordförande i Borås stad

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ulrik Nilsson - 17 september 2012 10:13

Efter ett antal år har jag bytt blogg.plattform. Mina framtida inlägg kan läsas på:   www.ulriknilsson.com   Väl mött där! Ulrik Nilsson (M) Riksdagsledamot ...

Av Ulrik Nilsson - 12 september 2012 16:23

Fortsättningsvis bloggar jag på ulriknilsson.com. Följ mig gärna där!   Mvh Ulrik ...

Av Ulrik Nilsson - 2 september 2012 13:42

I november 2006 tillträdde det nyvalda kommunfullmäktige i Borås stad, när vi träffades var det med en viss oro och osäkerhet. Willian Pezäll skulle inträda som enda företrädare för (SD) i KF. Han var ung och o... prövad och alla visste precis hur h...

Av Ulrik Nilsson - 31 augusti 2012 13:28

Vi svenskar tycker om att fira saker. Men bland kanelbullar och våfflor tycker jag att Världshandelsdagen (den 30 augusti) sticker ut som en dag som särskilt förtjänar att firas. Handel mellan stater, företag och människor har spelat en stor och vikt...

Av Ulrik Nilsson - 24 maj 2012 15:29

Riksdagen diskuterade igår frågan om Regeringens skrivelse om Strategisk exportkontroll 2011, det som normalt kallas vapenexport. Nedanstående har redan publicerats på FB (jag har redigerat lite) Riksdagen diskuterar vapenexport. Jag skrev en liten ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards